neděle 17. srpna 2014

Book Tag: 15 otázek o knihách

zdroj: weheartit.com/heart_victoria
Na internetu koluje mnoho různých tagů, nevýjimaje těch týkajících se knih. Chtěla jsem udělat nějaký článek, a tagy jsou při nedostatku fantazie vděčným objektem všech blogerů. Pokud se o knihy tak moc nezajímáte, je mi vás upřímně líto, protože jsem zas chytla čtecí slinu a příspěvky o knihách budou na denním pořádku. V tomhle tagu se možná inspirujte, a možná se o mně dozvíte něco nového.

Knížních tagů jsem dělala už několik, takže některé otázky se opakují, ale ráda na ně odpovím znovu, protože už si sama nepamatuji, co jsem odpověděla. Tenhle tag jsem tak nějak splácala dohromady z různých otázek, co jsem po internetu našla. Nikdy se mi tag nelíbí celý, a tak jsem tři různé dala dohromady, něco vynechala a přizpůsobila si otázky sobě.

Pokud se vám tento knižní tag zalíbí, určitě si jeho otázky zkopírujte. Budu moc ráda, když si u vás podobný článek přečtu.

Pokud se jedná o knihy, nacházím se rovnou na dvou databázích. Budu moc ráda, pokud si mě přidáte, a já od vás chytnu novou inspiraci na čtení. Najdete mě na databazeknih.cz a goodreads.com

zdroj: weheartit.com/Level97
1) Dělá se ti špatně, když čteš v autě?


Asi jak kdy. Nemůžu si určitě číst v kuse a nevnímat okolí, to neumím. Ale dokážu číst s menšími přestávkami docela dlouho, hlavně pokud se mi podaří nevnímat rádio. Nicméně v dopravních prostředcích si čtu obecně snad nejraději. Kolikrát bych klidně nevystoupila a přejela místo, kam jedu, jen proto, abych si mohla takhle pohodlně číst. Opět ale musím minimalizovat vnější vlivy a být na klidném místě, kde se kolem mě nebaví deset lidí naráz. Potom mi totiž číst moc nejde.

2) Který z autorů má podle tebe originální styl psaní a proč?


Z českých jednoznačně Petra Soukupová, kterou ve svých článcích souvisejících s knihami zmiňuji snad pořád. Krátký, úsečný, mnohdy hodně negativní a co hlavně, originální! Nedokážu moc přemýšlet o autorech světových, tam ten styl mnohdy zničí český překlad.

3) Série knih o Harry Potterovi nebo Twilight Sága? Sepiš tři body, které tvou odpověď obhájí. 


A) S Harry Potterem jsem vyrůstala, na to prostě nejde zapomenout.
B) Příběh o upírech mi není rozhodně tak sympatický, jako nově vytvořený magický svět Bradavic.
C) Pokud se zaměřím na filmy, které podle nich vznikly, opět jednoznačně vítězí Harry. To byla prostě láska na první čtení!

Abych ale byla fér, ságu Stmívání jsem nečetla. Nechci být tedy přehnaně kritická, ale upíři asi prostě nejsou "my thing".


4) Kniha s ilustracemi, nebo bez nich?


Ke každé knize se samozřejmě ilustrace nehodí, ale za mě určitě ANO, ilustrace prosím!. Vše dokládá Malý princ, Marta v roce vetřelce od Soukupové (už zas?!), kde jsou vlastně ilustrace z knihy tím nejlepším, nebo Zlodějka knih, kde opět obrázky knihu nesmírně nadnesly. Mám ráda i komiksy.

zdroj: weheartit.com/Louise2605
5) O které knize sis myslela, že je skvělá, ale později si zjistila, že vlastně za nic nestojí?


Pamatuju si, že některé knihy od Paula Coelha jsem po dočtení zbožňovala, ale zpětně si uvědomuju, že zas tak kvalitní nejsou. To samé platí pro knižní kousky od Michala Viewegha, nebo některé knihy o drogách. V jednu chvíli mého života pro mě byla jakákoliv kniha týkající se drog úžasná, ale zpětně si uvědomuji, že silné bylo sice to téma, ale výstavba textu už tak moc ne.

Jak jsem psala v minulém článku, vše se změnilo se studiem literatury. Moje nároky po tolika přečtených knihách enormně vzrostly, a už mě jen tak nějaký příběh nedostane. Koukám hodně na způsob vyprávění, zajímavost postav a určitou originalitu autorova stylu psaní.

6) Kdy ses do čtení knih zamilovala?


To vím naprosto přesně. Bylo to na prvním stupni základní školy, kdy jsem z ničeho nic chtěla začít chodit do knihovny. Nikdo mě k tomu nepřemlouval, prostě jsem se jednoho dne rozhodla sama. Nosila jsem si domů každý týden několik knih, a knihovna byla opravdu místem, kde jsem vyrostla. Dokázala jsem v ní trávit desítky minut, jen tak si knihy prohlížet a zkoumat, o čem jsou. Zajímavé je, že moji rodiče nikdy nebyli největší čtenáři, takže mám tuhle vášeň stoprocentně po babičce, která každý měsíc přečte tucet knih a její knihovnička přetéká.

zdroj: weheartit.com/Sandraz
7) Jak jsi na tom byla s literaturou ve škole?


Za mého studia na základní a střední škole byla literatura spojená i s češtinou. Dnes je tomu na hodně školách tak, že jsou to dva oddělené předměty, a já vím úplně přesně, že bych dnes měla z literatury jedničku, ale z češtiny čtyřku. Pravopis mi nikdy nešel. Horší jak dvojku jsem snad nikdy na vysvědčení neměla, a v posledním ročníku na střední si troufám říct, že jsem excelovala. Vyšší státní maturitu z češtiny jsem měla procentuálně lepší, než nižší, ve které nebyla literatura vůbec.

8) Pokud by si k narozeninám dostala knihu, kterou už jsi četla a nelíbila se ti, co by si dělala?


Tohle se mi už jednou v životě stalo. Dostala jsem Bridu od Paula Coelha, která se mi vůbec nelíbila, ale nepřiznala jsem, že už jsem ji četla, a že už ji nechci číst nikdy znovu. Ležela mi několik let v poličce, a pak jsem se odhodlala a prodala ji. Za peníze jsem si koupila jinou knihu, to vím jistě.

zdroj: weheartit.com/mano13
9) Čteš si na nějakém specifickém místě?


Dopravní prostředky jako specifické místo nepočítám, tam si čte snad každý druhý. Nejradši si určitě čtu ve vaně, což třeba hodně lidí nenávidí. V posteli už dlouho číst neumím, až teď, když jsem onemocněla, jsem v ní s knihou strávila mnoho času. Hodně ráda si čtu venku na zahradě, a když je nádherný počasí, není nic lepšího, než si lehnout na lehátko s dobrou knihou a ledovou kávou. To je můj ideál.

10) Zakládáš knihy záložkou, nebo ti stačí obyčejný kus papíru?


Já za svůj život prošla všemi fázemi. Zakládáním papírem nebo jízdenkou, krásnými záložkami, a nebo položením rozevřené knížky hřbetem dolů. V tuhle chvíli se nacházím v takové, kdy začínám záložky sbírat a mileráda je používám i střídám.

11) Můžeš v knize skončit kdekoliv, nebo čekáš až do konce kapitoly?


Hádám, že jsem to tak měla vždycky. Nejradši končím s kapitolou. A když už mě čtení pomalu přestává bavit, dívám se, jak daleko jsem od konce kapitoly a většinou to do začátku nové dočtu. Nikdy bych nemohla zastavit třeba v půlce věty na stránce, vždy musím začínat alespoň na nové.

12) Jíš nebo piješ při čtení?


Určitě a úplně nejradši! Kafe a kniha, to je spojení, které je mému srdci naprosto nejbližší. Jím při čtení daleko méně než piju, ale v zásadě jsem schopná při čtení sníst i oběd.

zdroj: weheartit.com/xLostMemories

13) Dokážeš při čtení něco poslouchat?


Nejradši mám, když mi při čtení běží nějaká kulisa, která je ale potichu, aby mě moc nerozptylovala. Úplné ticho se mi totiž taky nelíbí. V zásadě si ale moc nemůžu číst při puštěné televizi, hlavně když dávají něco zajímavého, musím pořád koukat, co se na obrazovce děje.

14) Dokážeš přeskakovat stránky?


Pokud čtu něco, co mě baví, je logický, že přeskakovat nebudu. Při povinné školní četbě se to dělo poměrně často. Hlavně pokud byla v knize nějaká dlouhá popisná pasáž, která byla prostě až moc "procítěná", šla jsem na další odstavec. Úplně třeba nechápu lidi, co jsou si schopní přečíst poslední stránku knížky. :-D

15) Jak hledáš knihy, které budeš číst?


Nejčastěji si vyberu nový kousek na něčí doporučení. Ať už kamarádů, nebo někoho z blogerského či youtuberského světa. Pak čtu samozřejmě knihy od svých oblíbených spisovatelů, kdykoliv vyjde nějaká nová. Dnes se také hodně orientuji podle žebříčků a hodnocení knih, snažím se dát šanci bestsellerům, ale jak asi sami dobře víte, často se mi to vymstí.

Je něco, co máte se mnou stejně? A v čem by se vaše odpovědi zásadně lišily?

8 komentářů:

  1. 1. Já jsem si myslela, že nemůžu číst v autě ani v autobuse, ale to auto jsem prolomila při nekonečné cestě z Itálie. Měla jsem knížku Muži, kteří nenávidí ženy a četla a četla a četla, že mi ta cesta nakonec utekla hrozně rychle. Možná mi nebylo špatně, protože jsem seděla zmáčknutá uprostřed, kdo ví =) A kamarádka tak jednou přejela naši zastávku, protože se začetla do Harryho a seděla jinde =D Jsme se pak divily, kde sakra je...
    3. Já Harryho nikdy nepřečetla, možná se k tomu dostanu, ale spíš ne. Já mám ráda filmy. A Harry jako film se mi líbí moc. Sranda jací jsou na obrázku prďoši, mají to svý dětství hezky zfilmovaný, my se na sebe nepodíváme ve filmu, jak jsme byli (ne)roztomilí.
    5. jéééjda, jsi poznamenaná! Ještě že já jsem neposkvrněná a stačí mi jakákoli detektivka.
    8. Tak Bridu jsem dostala taky, ale ještě jsem ji nečetla. Od tchýně a ona řekla, že sama se v té knížce našla. No, tak si to možná přečtu nejdřív ve čtyřiceti. Kór jestli se tobě nelíbila a to už je co říct.
    9. Nenamočila sis tu knížku někdy? A napouštíš si tu vanu vrchovatou jak ve filmech? To musí bejt panečku spotřeba vody, to jsem nikdy v životě neměla plnou vanu. Mám ráda vanu, ale nevýhodou je, že voda prostě chladne, bych asi nevydržela číst třeba hodinu.
    13. Já musím mít úplný ticho, mě by asi rozptylovala i ta tichá kulisa. Nebo taky záleží jaká že. Vážná hudba, kde se nezpívá může být fajn...
    Moc super tag, sbíráš záložky jo, mmmmm =)

    OdpovědětVymazat
  2. Jééé, to je super, moc se mi to líbí! Já vždycky byla strašná knihomolka a čtení miluji. Bohužel kvůli škole na ni nemám čas a jelikož pořád něco čtu do školy, tak pak ani nemám ve volném času náladu. Kžaopdádně tohle léto to doháním, jen co to jde a dala jsem si předsevzetí, že to budu napravovat i během semestru :) Tag si půjčím k sobě, ju? :)

    OdpovědětVymazat
  3. Zajímavý tag:) Petru Soukupovou neznám, ale když ji tak vychvaluješ, tak si od ní asi v budoucnu něco přečtu...:)

    OdpovědětVymazat
  4. Pěkný tag! :) S tím Coelhem to máme hodně podobné!

    Jinak co se týče záložek - já mám záložek celou velkou sbírku, ale knihy si zakládám papírovými kapesníčky, aby se mi se záložkami něco nestalo. A jo, jsem magor :D

    OdpovědětVymazat
  5. vážně zajímavé odpovědi :-)) máš docela odvahu číst si ve vaně, mě by určitě ta knížka spadla do vody :D

    moc děkuji za gratulaci a džení pěstí :) knížku jsem nečetla, a přiznám se, že mě to moc ani neláká :D

    OdpovědětVymazat
  6. no vzhledem k tomu, že také studuji literaturu, na půlku otázek vůbec nevím, jak bych odpověděla :D .. otázky číslo 6 a 11 jsou přesně o mě :D :) .. jinak taky nejraději čtu na zahradě na sluníčku nebo někde u vody, ale bez toho kafé.. a v dopravních prostředcích už nějak číst nemůžu/neumím, v buse nebo v autě mi bývá zle a ve vlaku je pro mě lepší sedět se sluchátkama v uších a vychutnávat si hudbu a texty písniček a sledovat okolí

    OdpovědětVymazat
  7. Parádní tag, který má duši. Líbí se mi tvoje odpovědi, určitě se přidám. :) Závidím ti schopnost číst během cestování, mně se špatně dělá a přitom bych čtením v buse ušetřila tolik času... :( Ale chápu slabost pro záložky, taky je mám moc ráda.

    OdpovědětVymazat
  8. Pěkný Tag :) Konečně nějaké smysluplné otázky... :D
    Můžeš se mrknout na můj blog: http://kniholicka.blogspot.cz/2015/06/knizni-tag-book-tag.html
    Jsem si ho s dovolením půjčila :D

    OdpovědětVymazat